bajki · reportaż · wojna

Zapiski Żołnierza – Renefert

DSC_0021Nie nawykłam do takich książek. Moje dziecko jest już w wieku, kiedy czyta sobie samo, więc mnie literatura dziecięca (młodzieżowa za chwilę) prawie nie dotyczy. Czasem jeszcze tylko ze starych pudeł z moich czasów wygrzebujemy jakąś lekturę … syn czyta a ja się zamyślam nad czasem …
Ale to o czym dziś piszę to zupełnie inny kaliber. To książka bez półki albo książka wszystkich półek, sama nie wiem, gdzie lepiej pasuje.
Na kilkudziesięciu stronach ojciec – Raymond Fontanet – Renefer, relacjonuje swojej ośmioletniej córce, co się dzieje na froncie (I Wojna Światowa). Co można dziecku powiedzieć o wojnie? I jak? Ja zastanawiałam się wielokrotnie, bo mój 10-cio letni syn coraz bardziej się tego domaga. Ale ja mam łatwo. Mnie na tej wojnie nie ma, ani nikogo z naszych bliskich. A Renefer jest na froncie. Córka została w domu…

DSC_0020
Wszystko jest w opisach postaci. I w kresce. Najtrudniejsza wiadomość jest zaszyfrowana między linijkami dla ośmioletniej podświadomości. Dla oczu zostały przepiękne rysunki, błyskotliwe króciutkie komentarze.DSC_0016
Nie da się powiedzieć nic więcej, bo to małe dzieło sztuki jest tak misternie i przepięknie skonstruowane, że mam wrażenie, że z każdym słowem zaginam mu rogi i odejmuję urody. Przepięknie wydane, z obfitym komentarzem na koniec, chwyta za serce i wprawia w zachwyt. Przyniosłam książeczkę do pracy i oglądaliśmy ją z namaszczeniem niemal, zapowietrzeni jej urodą…

Ok, wystarczy, bo przedobrzę.
Jeśli kiedykolwiek, ktokolwiek z Was miał choćby cień wątpliwości że e-booki wyprą papier, to trzymając „Zapiski” w ręce możemy być przekonani, że to jest niemożliwe. I nie mówię tu o szeleście kartek, przewracaniu stron czy zapachu papieru. Też lubię, ale najważniejsza dla mnie jest treść, mogę ja wysysać z e-booka. Ale Claroscuro nie zapakowało treści w kolorowy papier. To harmonijne połączenie obrazu, zdań i niezwykłej estetyki, która nas przenosi w lata 1914-1918. I lepiej w tej podróży mieć oczy szeroko otwarte.

DSC_0018

