Uncategorized

off topic

byliście kiedyś na wojnie?

ja jestem na froncie wschodnim.

zadziwia mnie nieustannie i zachwyca moja własna ciekawość, do tego, co kiedyś mijałam z zatkanym nosem i zamkniętymi oczami. bo czy nie dość bólu na co dzień? nie dość zmartwień? nie dość matczynej troski nad Królem ciszy? no dość, a jednak …

coś mnie tam ciągnie i co gorsza, to coś, nie jawi się za mgłą literackiej fikcji, nie skrywa się w finezyjnych zdaniach, ale z nich wyłazi, jak potwory nocą w dziecięcym pokoju. może w końcu postanowiłam je oswoić? chyba nie do końca chcę wiedzieć … odnoszę wrażenie, że nie czytam historii, ani Historii, ale że zbieram jakiś suchy chleb, który czyjeś ręce wypiekły. suchy od lat, od czekania. ale gdy go dotykam, wzrokiem na linijkach, niemal czuje jego tamten smak.

pośród rozmaitych książek z tzw półki historycznej, przeczytałam ostatnio Sprawiedliwość w Dachau, gdzie dość szczegółowo, opisane są te mniej medialne procesy nazistów. oskarżyciel, William Denson, w trakcie, przeszedł poważne załamanie nerwowe, nie mogąc znieść nadmiaru okrucieństwa podczas wojny i bezczelnych, oczyszczających kłamstw po …

a ja, krok po kroku wchodząc w skórę więźniów, a nawet oskarżonych, czułam, jak przelewa się we mnie krzyk, którego nie byłam w stanie wypluć.

z kolei Ewa Braun, Hess, czy Stalin serwują inną, bezpieczniejszą perspektywę, z pozycji niemal kapci domowych, gdzie wojna to pochylone nad mapą sylwetki w mundurach. Wielki Głód? przesadzacie, to niemożliwe. niemożliwe, bo nie widziane, bo nieodczute, wydarzyło się za jego panowania dwa razy. obrazy zakleszczonego Leningradu, albo głód zamieniony na kilkadziesiąt zdań u Grossmana, w imię rozwoju wielkiej Rosji nie pozwalają zrozumieć … nawet nie wiem od czego zacząć pytanie … Życie i los tylko rozszerza tą perspektywę, tylko szerzej otwiera oczy, jeśli można szerzej… nagle staję się pojedynczym człowiekiem, nie frontem, nie obozem, nie okopami. jestem jednostką, pojedynczym życiem i czuję wszystko sama. głuchą ciszę w tęsknocie, niemoc, miłość, tą widzialną, tą nienazwaną, tą tak znajomą. znajduję ją w sobie, mam taką samą. tak samo błyszczą moje łzy, choć inny wynoszą z oczu ciężar. zaczynam drżeć zgodnie z rytmem zdań i rozumieć, nie ludzi, a człowieka. z tych ziaren właśnie wypieczono chleb, o którym wspominałam

patrzę na swoje ręce, ważę swoje słowa. tak zupełnie niedawno, podobne ręce i te same słowa strzelały w czyjeś serca. chroniły czyjeś życie. i to zdarzyło się naprawdę.

10 thoughts on “off topic

  1. Sporo „znajomych” tym razem spotkałem u Ciebie – musiałem kupić sobie drugi egzemplarz „Życia i losu” bo pierwszy został „zasiedziana” przez moją mamę, „Sprawiedliwość w Dachau” czeka aż uporam się z „Dziennikiem norymberskim” a „Stalin” podarowany w prezencie. Do kompletu polecam „Stalingrad” Beevor’a – świetna książka, także dla tych, którzy tematyką wojenną niespecjalnie się interesują bo pokazuje wojnę z bliska a nie tylko „helicopter view” jako zmagania anonimowych jednostek wojskowych.

    PS.
    chyba chodzi o Hess’a a nie Hesse’a 🙂

  2. ja na życie i los polowałam i czekałam, jak będzie miało duży rabat:-) wiec mi się zaszło:-)
    Dziennik norymberski mam zapisany i tez poczekam na okazję:-). poza tym kupiłam w dobrej cenie Leningrad. Tragedia oblężonego miasta i mnie świerzbi.
    za korektę dzięki, nawet nie zauważyłam:-)

      1. A ja dla odmiany robię się coraz bardziej konserwatywny, cóż – w pewnym wieku … 🙂 choruję na porządne wydania i oprawy „z pretensjami” 🙂

      1. Nigdy bym nawet nie ośmielił się postawić takiej alternatywy 🙂 chociaż jeśli się zastanowić to przecież w Sephor’ze i Empiku jest równie dużo pań 🙂

        1. prawda ? choć wiesz, co te panie czytają …
          ostatnio dostałam od wydawcy, albo przez pomyłkę, albo w prezencie Musso, zajrzałam na LC a tam oczywiście och i ach, więc byłam trochę sceptyczna. Przeczytałam w 1 dzień i na plus autorowi zapisuję fakt, że nie wyrzuciłam w połowie, ale to bardzo słaba książka była, pusta
          a z sklepów z kosmetykami wolę MAC:-)))))

Możliwość komentowania jest wyłączona.