lit. meksykańska · Uncategorized

Lata z Laurą Diaz – Fuentes

Tyle co zaczęłam, więc recenzja za jeszcze trochę, ale muszę przytoczyć:

” A czyż nie było już wystarczającą nowością to przejście od tak dawna oczekiwane, a tyle razy odkładane, od patriarchatu don Felipe Kelsena i życia wiejskiego przy okaleczonej* babce i czterech pracowitych siostrach do nowych warunków, ta separacja od matki, która przestała spać z nią w jednej sypialni i poszła do łóżka ojca, nie pozwalając córce (a było to pierwszym naiwnym pragnieniem dziewczynki) spać razem ze swoim przyrodnim bratem? Czyż można założyć kraty na fale jeziora?”
 str.45

Czyż można założyć kraty na fale jeziora?

Czyż można założyć kraty na fale jeziora?

” Nie mówiłam całej prawdy, na twarzy moich rodzonych sióstr i siostry przyrodniej widziałam samotność, wszystkie trzy czekało staropanieństwo, gdyż marzyły o innym życiu, Virginia chciała być pisarką, Hilda pianistką koncertową, i wiedziały, że tego nie osiągną, ale też, że nigdy, przenigdy nie zrezygnują ze swych marzeń, i ten niemy i bolesny upór sprawiał, że jedna pisała wiersze, a druga grała na pianinie dla rzesz niewidzialnych czytelników i słuchaczy, a właściwie dla dwóch osób, dla których ich sonety i sonaty kierowane były jak wyrzut: ich rodziców Felipe i Cosimy.”
 str.45 

*
” – Pani, proszę, abyś oddała mi swoje pierścienie.
Na ręce, którą Cosima wyzywająco wysunęła na zewnątrz powozu, lśniły złota obrączka, oślepiający pierścień z szafirem i drugi z perłami.
– Są to moje pierścionki zaręczynowe i ślubne. Musiałby mi je pan odrąbać.
To właśnie bez chwili wahania, jakby oboje znali honorowy protokół, zrobił okrutny bandyta: jednym uderzeniem maczety odrąbał cztery wystające poza okienko palce prawej ręki młodej wtedy babce, Cosimie Kelsen. Ona nawet nie jęknęła.(…)”
str.17

Nazwisko Fuentes nie jest mi obce, ale jego osoba owszem. A tu się okazuje, że chyba mam mistrza przed nosem!

Cytaty pochodzą z
Lata z Laurą Diaz – Carlos Fuentes
tłum z hiszpańskiego Elżbieta Komarnicka
Świat Ksiązki Warszawa

10 myśli na temat “Lata z Laurą Diaz – Fuentes

  1. widocznie Fuentes, jak większość pisarzy, miał w swoim dorobku lepsze i gorsze książki. czytałam 'Diana: the Goddess Who Hunts Alone' o romansie z Jane Birkin. straszna.dopiero teraz doczytałam, że Fuentes zmarł parę miesięcy temu.

  2. ja mam jeszcze wole i fortune bo byla z 9,90 i choc nazwisko Fuentes nie bylo mi obce to zupełnie nie wiedziałam czy mi sie spodoba czy nie. laura Diaz jest fantastyczna. bardzo mi się podoba ale wydaje mi sie tez ze może również tak samo znużyć i rozdrażnić, jak zauroczyć. Żałuje tylko że musze w miare sie spieszyc z czytaniem bo to jedna z tych ksiazek które czytałabym długimi tygodniami

Skomentuj

